fredag 9. november 2012

Utflukt med HC-damene

Dagen i dag har vært et nytt eventyr! Vi startet fra hotellet 08.30, og skulle på tur med våre venner på HC. Vi var plassert i bilene sammen med de to damene vi er koblet sammen med. Det var koselig å bli bedre kjent med dem. Vi var over 70 personer som reiste i følget mot Kausani.

Turen tok ca 2 timer og vi kjørte i flotte dalstrøk og opp bratte fjellsider. Fascinerende å se hvordan folk lever her. Risen dyrkes i terrasser opp gjennom fjellsidene. Damene bærer tunge lass med ved og høy - på hodet. Enkelte damer syns bare fra livet og ned. Toppen er bare et digert høylass! Høyet henger de opp i trærne til tørk, eller de "bygger" svære høysåter på bakken.

Da vi ankom Kausani hadde vi en liten dopause, før vi alle skulle ut på en liten vandring. Et logistikkproblem når så mange skal innom toalettet før avgang, men vi kom oss omsider av gårde.

Vi gikk ganske bratt oppover fjellsiden på en betongsti. Målet var et Ashram for jenter, som er en internatskole basert på Gandhis filosofi, om at vi trenger mer en bare teoretisk kunnskap. Folk trenger også å lære nyttige praktiske ting som matlaging, jordbruk og husstell. På skolen er jenter fra 1.-10. klasse, de kommer fra landsbyene i området, men bor her for å få en allsidig utdannelse.
De dyrker maten selv, steller dyr, lager mat og gjør reint. Et drivhus har de også på området. De produserer også ull og strikker klær. Det meste bruker de selv, men selger også en del. Solcellepanel har de for å varme vann til dusjene. Husmoren på skolen kunne minne om "Mor Theresa". En skjønn dame som ga oss litt info om skolen.

Utenfor skolen fikk vi tatt et gruppebilde, men det var en utfordring å få alle inn på linsa...

Etter fjellturen, kjørte vi litt lenger opp til et hotell som heter Suman Resort. Her hadde vi en flott lunsj. Det var en vakker utsikt til fjellene og en nydelig hage på baksiden. Vi nyter liver og tar inn mange utrolige inntrykk!

På hjemveien stoppet vi på Kausani Tea Factory. Her fikk vi omvisning og informasjon om hvordan te produseres. Begynte med buskene, hvordan tebladene høstes inn. Deretter gikk vi inn i selve fabrikken, hvor teen legges på nettingbord og tørkes ved hjelp av store vifter. På 16 timer er 60 % av fuktigheten borte. En ny maskin holder 100 grader og tørker teen helt tørr, i løpet av 22 minutter. Til slutt siles tebladene gjennom netting av ulik størrelse, der de største bladene blir 1-klasses te. "Oppsopet fra gulvet" puttes i teposene.... Vi kjøpte med oss te i løsvekt......

På hjemveien stoppet vi ved et bakeri langs veien, og kjøpte nysteikte boller.
Så var det avskjed med HC damene, og kvelden ble avsluttet med kinamat på hotellet. Tror alle var klar for tidlig kveld.