onsdag 7. november 2012

Landsbyen i Himalayafjellene

Togturen fra Delhi tok 6,5 timer. Ankom en litt kjølig perrong i Kathgodam kl 05.15. Her svimte vi oss av gårde for å finne bilene, som skulle kjøre oss opp i fjellene. Toget har endestasjon her hvor slettene slutter, videre opp i fjellene må vi kjøre Landrovere. Bilturen tok ca 2 timer oppover svingete og bratt fjellandskap.

Da vi kom fram i 08 tiden, spiste vi frokost på hotellet. Så fikk vi et par timer til å slappe av, før vi ruslet ned til huset til Lone. Her studde vi oss inn i en liten koselig stue! Der det er hjerterom er det alltids plass til litt flere....😍

Vi ligger ikke på latsiden, så vi var raskt ut på tur. Noen av oss merker at vi nå er på høydetreningsopphold, det svir i lungene og vi blir litt svimle. Landsbyen vi er i ligger 1830 moh.

Vi startet på omvisning i et kontor hvor guttene til Lone og Dag får privatundervisning av ettåringen Therese.
Videre besøkte vi skolen som datteren går på, som er drevet av Forsvaret her. Det er de priviligerte som får gå på denne skolen.Det var et flott område, og det virket som om alt var på stell. Egen språk-lab med meget høy standard på utstyret, tre datarom og bibliotek. Vil si nivået på teknisk utstyr er bedre her enn i Norge.

Lunsjen hadde vi på Hotel Rosemount, en staselig bygning med en romantisk hage, full av flotte blomster. Her hadde vi utendørs buffe, med utsikt direkte mot Himalaya. Selv om vi bare skimtet fjelltoppene gjennom et skylag, var det flott utsikt likevel!

Ettermiddagssamling på hotellet hvor vi fikk høre om arbeidet i fjellene av Lone og Ingrid. Rut, ettåringen, fortalte om sin vei til india. Sterke og inspirerende historier.

Middagen var en opplevelse. Fikk Severt kylling putrende på hver vår stekeplate. Knallgodt. Kaffe og samling hos Lone og så ble det kveld. Noen av oss tror vi har vært her i to dager og husker ikke sist vi sov.... Men du så jilt me he det 😃