fredag 8. november 2013

Siste dag i Kambodsja

Det er vemodig at det er siste dagen min i Kambodsja for denne gang. Men, jeg savner veldig mine kjære som venter på meg hjemme <3 Uvant å være her uten dem.

I dag har jeg hatt en nydelig dag! Først noen timer ved bassenget på hotellet. Nyter det jeg kan av varme og sol :) Sjekket ut kl.13, og ble hentet i bil av Lysom og Sithuon. Kjørt til døren på Daughters, for å få pedikyr og manikyr. Deilig :) 

Sjekket inn, for siste natt i Kambodsja, i huset hvor studentene fra GUS (Gå Ut Senteret i Hurdal) bor. Har et enormt stort rom for meg selv, med to store senger å velge mellom. Koselig å få bo privat blant venner her i Kambodsja.

Etter to timers hvile, var det tid for middag. Vi grillet biff og grønnsaker på en gass-bordgrill, ute på takterrassen. Koselig å tilberede maten underveis mens vi spiser. Kjempegodt! Simon og Samuel står for underholdningen. De er i farta hele tiden! Skjønne gutter :) 

Vi tok en kveldstur bort til jenteinternatet, og hilste på de ca 20 jentene som bor der. Hele inngangspartiet i første etasje på internatet er okkupert av mopeder og sykler. De må stå innendørs, ellers blir de stjålet.... Fikk en omvisning oppover i etasjene og fikk kikke inn i alle rommene. De sover i køysenger, uten madrasser, kun en stråmatte oppå sengebunnen.... I noen rom er det 6 jenter som bor, andre bor kun to på et rom. 
De har et stort fellesrom hvor de kan sitte å lese og hvor de har fellessamlingene sine. Kjøkken har de felles og deler på matlagingen. Vi hadde en liten samling og spiste grønn mango med chilli-sukker-salt dipp. I følge den høylytte smattingen, var nok dette noe de likte særdeles godt :) Vi hadde så en liten presentasjonsrunde, hvor jentene sa hva de het, hvilken provins de kom fra og hva de studerer her i Phnom Penh. Jeg fortalte litt om Norge, og svarte på spørsmål de hadde om landet mitt.  Koselig å bli litt kjent med dem!

Tilbake i huset hvor jeg bor,  var det "goe gang"med Ligretto-spill. En gjeng fra gutteinternatet var på besøk og var skikkelig engasjerte i kortspillet. 
Så heldige de er som får bo slik i studietiden sin! De har et flott fellesskap her!

Nå er det siste natt i Kambodsja. I morgen tar jeg fatt på den lange reisen hjem: Phnom Penh-Bangkok-Doha-Oslo-Stavanger. Et døgn på reise før jeg igjen skal innta hverdagen hjemme, med novembervær og kulde..... Har hatt flotte dager her i Kambodsja, men det skal bli godt å komme hjem igjen til mann og barn <3 


























Ingen kommentarer: